چگونه خلاقیت را در کودک تقویت کنیم
سلام
سلام و ادب خدمت شما والدین گرامی و مربیان که دغدغه ی آینده کودک خود را دارید . تصمیم گرفتم مقاله ای کوتاه درارتباط با چگونه خلاقیت را در فرزندانمان تقویت کنیم، بنویسم.
بایک مثال شروع میکنم.
کودک وقتی شروع به راه رفتن می کند و روی پاهای خود می ایستد بزرگتری کنار اوست.و حالا او برای اولین خط کشیدن ها هم باید یک بزرگتر کنار او باشد و مدادی در اختیار او قرار دهد. که می توان گفت مهمترین مرحله رشد کودک خط خطی کردن اوست که این خط خطی ها ی اولیه برای کودکان بی معنی نیستند . بلکه مستقیم به رشد و توانایی خواندن و نوشتنی آن ها مرتبط هست . با مطالعه که مربیان و نویسندگان از جمله روداکلوگ برای کودکان انجام داد. این بود که نموداری که تهیه شده بود نشان می داد . این خطوط تا چه حد به الفبای نوشتاری نزدیک است .
کودکانی که خط خطی کردن را انجام می دهند. فقط خطوط درهم نیستند. بلکه ارتباطی بر اساس خواندن و نوشتن و طراحی در مراحل بعدی را دارد. و همچنین باور داریم که الگوها ، فعالیت های هنری که در قدیم تا چه حد می تواند برای رشد فرزندانمان مخرب باشد و خلاقیت آنها را از بین ببرد .که باید از آن اجتناب کرد. بسیاری از نقاشان بزرگ آثاری زیبایی خلق کردند که مدتی مورد تحسین و بعد فراموشی سپرده شد.هنرمندانی مانند : میکل آنژ ، ونگوگ، پیکاسو با ایده هایی جدید دیگران را متعجب و عصبانی می کردند.به این دلیل که مسیرشان متفاوت از بقیه بود .که ارزش و آثارشون بعدها شناخته شد.
کودکانی که از ابتدا هنر را به صورت یک اثر کپی برداری شده می بینند به ندرت میتوانند روحیه خلاق و عالی و متفکری داشته باشند.و کودکانی که از سنین پایین در معرض فعالیت های مثبت خلاقانه هنری هستند و اجازه دارند آزادنه به طور طبیعی رشد کنند .تا موفق شوند.
رفتارهای بزرسال به کودکان که قبلا عرض کردم . به عنوان مثال : تحمیل نقاشی بزرگسال به کودک که حتما باید اینو بکشی و خط خطی های آن ها را مورد تمسخر قرار می دهند. باعث می شود کودک در مرحله انتقالی نوشتن ، دچار مشکل جدی شود. بسیاری از والدین هنر را یک وسیله تزینی میدانند. و از رابطه ی خط خطی و نوشتن آگاه نیستند. که باور این نکته برای خیلی ها سخت است که مشکلات نوشتاری کودک دوم دبستان را باید در مرحله خط خطی های او در سنین 1 تا 4 سالگی جست . کودکانی که خط خطی کردن باز داشته می شوند اعتماد بنفس خود را در توانایی بیان احساسات خویش از طریق هنر از دست می دهند. .
والدینی که کپی کردن و رنگ آمیزی داخل تصاویررا آموزش میدهند.ظرفیت خلاقیت کودک را بی ارزش می کنند.این را باید بدانیم که پرورش تفکر خلاق بسیار برای کودک در بزرگسالی با ارزش و مهم است .
چون میتواند مشکلات خود را حل کند . و با اعتماد بنفس موقعیت های جدید را کشف کند .
والدین گرامی بدانند که کار با گل سفال و نقاشی انگشتی که کودک با دست لمس می کند . اهمیت زیادی برای رشد فکری و خلاقیت کودک دارد. وقتی فعالیت هنری کودک برای ما با ارزش هست پس نباید نگران پاشیدن رنگ به اطراف و کثیف کاری باشیم.
شما برای خوردن و خوابیدن و…. مکانی دارید. پس چه بهتر برای کارهای هنری کودکان مکانی درنظر گرفته شود . ممکن قسمتی ار اتاق – تراس – زیرپله – حیاط – حمام و … باشد. ما باید جهان را از دیدگاه کودکان ببینیم.
و همچنین بچه ها باید 5 روش اصلی هنری را تجربه کنند.
1- طراحی
2- نقاشی
3- کلاژ
4- چاپ
5- مجسمه سازی
و به یاد داشته باشید کتاب رنگ آمیزی ووصل کردن نقطه ها به هم ، به کودک ندهیم . که انجام دهد. چون تا ثیر معکوس دارد. بچه به سرعت به آن وابسته می شود و به صورت ناخودآگاه اعتماد بنفس و لذت ساختن کارها رو از کودک می گیرید. و مهمترین عامل پرورش خلاقیت کودکان خود والدین هستند. و بدانید خلاقیت آموزشی نیست .هدف ازاین مطالب این است که درک عمیقی از این مسِئله برای شما فراهم شود.تا بتوانید از خلاقیت و تخیل کودک استفاده شود ..
امیدوارم فرزندان خلاق و شاد ، سرزمینم ایران زیاد شوند.
دوستارکودک: سمیه مسکین